Cara Naikkan Peranakan Yang Jatuh Lebih Berkesan, Semua Wanita Patut Jaga-Jaga & Ambil Tahu

Cara Naikkan Peranakan Yang Jatuh Lebih Berkesan, Semua Wanita Patut Jaga-Jaga & Ambil Tahu

Rahim jatuh atau dikenali sebagai prolaps boleh berlaku dalam pelbagai peringkat. Pada peringkat awal, rahim hanya jatuh sedikit daripada kedudukan biasa (yang ni memang ramai tak perasan), peringkat kedua apabila rahim jatuh sampai ke permukaan faraj (tahap ni akan ada rasa beberapa kesan sampingan dan tanda-tanda).

Dan apabila masuk peringkat ketiga, keadaan yang sangat teruk iaitu apabila keseluruhan rahim terkeluar daripada saluran vagina dan permukaan. Ini dipanggil tombong.

Itu sebab lah orang tua dulu berpesan perempuan tak elok angkat benda yang berat-berat. Percayalah kita orang perempuan, kudrat tak kuat mana. Mungkin tenaga tu ada tapi ada bahagian dalam tubuh kita yang memang tak berdaya. Jom semak punca dan tanda awal rahim jatuh…
Punca-punca rahim turun
1. Jatuh terhentak yang kuat.

Loading...

2. Angkat benda yang berat.

3. Tidak berpantang dengan baik selepas bersalin.

4. Tolak benda dengan kaki terutama sekali menggunakan ibu jari.

5. Obesiti.

6. Pergerakan yang lasak.
Kesan akibat peranakan jatuh
1. Sakit perut yang luar biasa.

2. Keluar cecair dari rahim.

Loading...

3. Keputihan/lendir putih yang banyak dari kebiasaan.

4. Sakit pada ari-ari.

5. Sakit pada dinding faraj.

6. Sakit ketika ‘bersama’ suami.

7. Rasa kejang pada bahagian bawah perut.

8. Terasa seperti mahu bersalin/macam ada benda nak keluar dari faraj.(Ini peringkat yang teruk).
Tanda awal rahim jatuh
1. Selalunya waktu petang lepas asar badan rasa nak demam, kaki tangan rasa sejuk.

2. Terasa nak buang air kecil dengan kerap.

3. Sakit pinggang dan sengal-sengal di bahagian bawah perut.(ari-ari)

4. Kalau berdiri, terasa seperti rahim seakan jatuh dan rasa sengal.

5. Cepat rasa penat kalau buat kerja.

Loading...

6. Peha dan betis rasa kebas-kebas.
Anda boleh check sendiri dengan cara ini…
1. Baring lurus, jangan guna bantal.

2. Sapu minyak pada perut dan atas ari-ari especially di bawah pusat.

3. Gosok minyak ke seluruh tempat perlahan-lahan.

4. Mulakan dengan urutan di sebelah kiri perut dan bawa ke tengah.

5. Urut sebelah kanan perut dan tarik ke tengah.

6. Bernafas seperti biasa.

7. Cuba tekan bahagian bawah pusat, betul-betul di atas ari-ari. Kalau rasa sengal dan ada rasa benjolan kecil, itu tanda peranakan anda dah jatuh.
Ini apa yang anda perlu buat!
Biasanya mak bidan akan urut dan naikkan balik rahim di kedudukan asal.
Cara untuk menaikkan kedudukan rahim yang jatuh…
Selain amalkan senaman kagel, cara ini pon boleh membantu tapi sebaiknya buat urutan sengkang rahim dulu dari mak bidan.

Bagi yang dah teruk tu, sila dapatkan nasihat dari yang pakar. Kalau tak boleh tegak lurus pun tak apa, ikut kesesuaian diri dan jika takut, minta bantuan sesiapa pegang kaki itu, buatlah dalam kiraan 10-20. (jangan kira laju) Bernafas macam biasa.

Langkah ini hanya bersifat sementara, sebaiknya dapatkan khidmat bidan untuk sengkak rahim.

1. Mulakan urutan sendiri pada perut kasi lembut urat perut.

2. Bila urat perut dah lembut, perlahan-lahan sila angkat kaki ke atas dinding dan pada masa yang sama tarik bahagian yang berbenjol di atas ari-ari ke sebelah atas ( ke arah pusat).

3. Urut pelan-pelan dari bawah naik ke atas. Kalau sengal, berhenti dulu dan ulang sehingga anda rasa lega.

4. Rehat seketika sebelum bangun.

Sumber: Mingguan Wanita

Loading...