DINDING RUMAH MENGGELUPAS? JANGAN RISAU, GUNAKAN 4 TIPS UNTUK KEMBALIKAN DINDING CANTIK SEDIA KALA!!

Beberapa daripada kamu pasti pernah mengalami keadaan di mana dinding rumah kamu tidak stabil akibat suhu dalam rumah yang terlalu lembab, atau mungkin ada kebocoran di sekitar dinding tersebut. Baik di rumah baru atau rumah yang sudah tua, keadaan ini tidak dapat dielakkan. Bahkan yang paling mengesalkan adalah jika dinding tersebut baru sahaja di cat tidak lama.

Jika tidak ditangani dengan betul, maka keadaan ini akan membolehkan lapisan cat pada dindingmu akan terus menerus tidak stabil. Masih mending kalau lapisan yang tidak stabil hanya di dinding, tetapi jika sampai bumbung rumah pun ikut terkelupas, nah, ini yang buat kita gak boleh tidur dengan tenang.

Apapun keadaannya, di artikel kali ini, Cerpen akan berkongsi beberapa cara yang boleh kita terapkan untuk mengatasi lapisan dinding yang tidak stabil.

Loading...

Banyak orang yang berpendapat, untuk memperbaiki keadaan dinding yang tidak stabil, perlu dipanggil tukang yang ahli dalam memperbaikinya dan pastinya ia boleh menghabiskan dana yang lumayan banyak. Tapi dengan cara di bawah ini, kamu boleh tenang deh, sobat Cerpen.

Pasalnya dengan mengikuti cara di bawah, dijamin dindingmu akan kembali indah dan kamu juga tidak perlu mengeluarkan wang berjuta-juta yang akan dibayar untuk perkhidmatan tukang. Anda hanya perlu beli beberapa bahan yang akan kita pakai nantinya, di antaranya cream dan cat yang digunakan untuk memperbaiki dinding.

1. Cari tau penyebab lapisan cat terkelupas, jika penyebabnya adalah kebocoran, maka kamu harus terlebih dahulu memperbaiki sumber kebocoran tersebut, supaya apabila hujan, air tidak meresap lagi. Jika penyebabnya adalah suhu bilik yang lembab, mungkin kamu harus menyediakan alat penyerap air atau kamu juga boleh menggunakan kapur menyerap air.

2. Jika sumber penyebabnya sudah diatasi, kamu boleh mengerok habis lapisan cat yang tidak stabil tersebut sehingga kelihatan permukaan dinding. Bersihkan permukaan dinding dari debu dan kotoran.

Loading...

3. Lapisi dinding dengan cat asas alkali sealer yang dapat memberikan lapisan awal pada tembok selain untuk memutihkan dinding rumah. Cat putih beza dengan alkali sealer ya, sobat Cerpen! Cat putih hanyalah sekadar cat tembok biasa, namun alkali sealer dapat mengeratkan cat dengan dinding dan menutupi liang-liang permukaan yang tidak sekata.

4. Setelah itu, gunakan cat tembok dengan kualiti yang baik yang warnanya sesuai dengan seleramu untuk mengecat dinding rumah kamu.Kualiti yang baik maksudnya di sini adalah yang mempunyai daya rekat yang baik dan tahan lama sehingga kamu tidak perlu mengecat berulang kali.

Semoga artikel ini bermanfaat ya, sahabat Cerpen! Dishare yuk!

Sumber: pixpo

Loading...